
Wethouder Judith Compagner en Lucia Wolters van Stichting Evenmens reikten het bordje uit aan Joke de Bruyn (ondersteuningscoΓΆrdinator), Paul Vermeulen (directeur) en leerlingen van de leerlingenraad.
Wat betekent dit?
Op een Jonge Mantelzorg Vriendelijke School is er structurele aandacht voor leerlingen die opgroeien met een zorgtaak thuis. Jonge mantelzorgers verdienen het om gezien en gehoord te worden. Het tijdig signaleren en zo nodig ondersteunen van deze kinderen en jongeren is van belang, zodat hun klachten niet structureel en problematisch worden en zij zich zo veilig en kansrijk mogelijk kunnen ontwikkelen.
Positieve versus negatieve impact
Natuurlijk kan het zorgen voor een naaste ook een positieve impact hebben op de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Ze ontwikkelen bijvoorbeeld een verhoogd empathisch vermogen en verantwoordelijkheidsgevoel, en ze hebben het gevoel dat ze iets voor hun dierbare kunnen betekenen.
Echter, de mogelijke negatieve impact van de zorgsituatie op hun ontwikkeling mag niet onderbelicht raken. De zorgen waarmee zij op jonge leeftijd geconfronteerd worden, hebben serieuze gevolgen voro hun persoonlijke ontwikkeling op zowel de korte als lange termijn. Juist in de jaren waarin ze de basis van hun eigen leven leggen.
Doordat leerlingen hun zorgen bewust of onbewust mee naar school nemen, bestaat er een kans dat de zorgsituatie een negatieve impact heeft op hun prestaties. Zo lopen ze in het onderwijs – in vergelijking met leeftijdsgenoten zonder zorgsituatie thuis – meer kans op: stress, concentratieproblemen, onderpresteren, afstromen, doubleren, hoger verzuim en zelfs voortijdig schoolverlaten (vsv).
“πππ‘ π©ππ‘ π’ππ‘ππππππ π£ππ π©ππ‘ ππππππ π§πππ π€π ππ ππππ‘, ππ’ ππππππ‘ π©ππ‘ πππ .
π½ππππππππ πππππππ©π‘ π£πππ πππππ ππππ‘πππ§ππππππ ππππππ ππ πΆπππππππππππ ππ ππ π ππππ π£πππ π‘π π§πππππ πππ‘ πππ§π πππππ ππππππππ π§πππ© ππ’ππππ πππ‘π€πππππππ ππ πππ π£ππππππ ππ ππππ πππππ ππππππ€πππ πππππ£πππ.”
Een prachtige stap richting meer erkenning en ondersteuning voor jonge mantelzorgers!