Johan Frisoschool is ‘Jonge Mantelzorg Vriendelijk’

De Johan Frisoschool in Rijssen kreeg donderdag 9 november het bordje ‘Jonge Mantelzorg Vriendelijke School’ uitgereikt door wethouder Ben Beens en consulent Helma Boorsma van Evenmens.

Helma gaf diverse lessen op de Johan Frisoschool over jonge mantelzorgers. “Het is heel vaak zo dat kinderen niet ervaren dat ze een jonge mantelzorger zijn,” legt Helma uit. “Vaak gaat het om een broer of zus en dan gaat het nu maar eenmaal zo. Dat maakt het soms best lastig. ‘Mantelzorg’ is dan ook wel een ingewikkeld woord, want ze herkennen zichzelf er niet erg in. Het zijn vaak kinderen die zich verantwoordelijk gedragen en heel erg hun best doen.”

Helma hoopt dat er meer scholen komen die ook aandacht geven aan jonge mantelzorgers. “Bewustwording voor de doelgroep binnen het onderwijs valt of staat met betrokken onderwijsmedewerkers”, legt Helma uit. “Op elke school in Nederland zitten jonge mantelzorgers, maar niet elke school (h)erkend dat.”

Gastlessen

Evenmens verzorgt regelmatig gastlessen op scholen in het werkgebied. Vaak kiezen de consulenten ervoor om voorstellingen aan grotere groepen tegelijk te geven, gevolgd door een gastles in eigen klas. In het eigen klaslokaal, omringd door klasgenoten, voelt een leerling zich vaak veiliger om zijn of haar eigen verhaal te delen. Er zijn dan meer mogelijkheden om het gesprek met elkaar aan te gaan.

Voor de uitvoering van landelijke pilot van JMZ Pro heeft Helma gebruik gemaakt van filmpjes van ervaringsdeskundigen die in de klas getoond werden. De docent van de school gaf na afloop aan: “De leerlingen werden op een speelse manier meegenomen in het jonge mantelzorger zijn. De nadruk kwam te liggen op de liefde voor de ander waarom je helpt en niet op het ‘zielig’ zijn, dit is erg fijn. Het was een interactieve voorlichting die veel kinderen heeft laten nadenken over zichzelf.”

Ook de leerlingen gaven aan dat ze de les leerzaam en inspirerend vonden. Enkele reacties:

“Ik vond het interessant. Eerst wist ik niet wat een jonge mantelzorger was, maar nu wel. En nu weet ik ook dat ik er één ben, want mijn oma is erg ziek.”

“Ik vond het wel interessant om te luisteren naar de verhalen. Je leert ook door die verhalen om er te zijn voor mensen en hoe het is om in deze situatie te zitten.”

 

Niet zielig

Helma: “Wat de kinderen vooral hebben ontdekt, is het feit dat het ingewikkeld kan zijn om voor een ander te zorgen. Dat je niet zielig bent, maar het wel fijn vindt dat anderen weten in welke situatie je zit. We moeten iedere leerling zien, ook degenen die niet opvallen! Als je je als jong persoon al gezien en begrepen wordt, dan weet en voel je dat je er mag zijn. Hoe jonger je erachter komt dat je een jonge mantelzorger bent, hoe beter. Je hebt nog kans om jezelf te vormen en sterker te worden als jonge mantelzorger. Je leert makkelijker met eigen emoties en met de situatie thuis om te gaan en meer zelfvertrouwen te ontwikkelen. De klas kan hierbij een grote steun zijn.”

Reportage RTV Oost