Hulp vragen: zo wordt de drempel lager

Hulp aannemen vinden we bijna het moeilijkste wat er is. Bijna – want hulp vrágen is pas echt een bovenmenselijke zelfoverwinning. Gek genoeg onderschatten we schromelijk hoe graag anderen ons een handje willen helpen.

In deze tijden waarin we allemaal te maken hebben met het Coronavirus en de maatregelen die daarvoor gelden, is het niet altijd makkelijk. Ook in deze tijd zijn er mensen die hulp nodig hebben en mensen die hun hulp aanbieden. Hieronder vindt u een aantal tips om het wat makkelijker te maken om hulp te vragen. Er is meer mogelijk dan u soms denkt!

1.Draai het om (1).
Zie je hulp vragen als een teken van zwakheid? Bedenk dan dat het juist sterk is om te erkennen dat je niet perfect bent.

2.Onthoud dat helpen vaak wederkerig is.
Denk aan de keren dat je zelf iets voor een ander deed; dat kan je net het zetje geven om anderen om hulp te vragen.

3.Oefen.
De volgende keer dat iemand je wil helpen, accepteer het. Dat is stap één. Stap twee: de volgende keer dat je iets doet waarbij je wel wat hulp kunt gebruiken, vraag het. Begin klein, zoals hulp vragen bij een doos tillen of avondeten maken.

4.Weet wat je wilt vragen en aan wie.
Zeg specifiek waar je hulp bij wilt hebben en bedenk wie de geschiktste kandidaat is. Benader niet steeds dezelfde mensen.

5.Maak het makkelijk om nee te zeggen.
Uit psychologisch onderzoek blijkt dat mensen het moeilijk vinden om een verzoek te weigeren. Bied de ander daarom altijd een ontsnappingskans, waardoor hij of zij zich bij een weigering minder bezwaard voelt.

Vraagt dus gerust om hulp en ga er op in als iemand hulp aanbiedt. Dan heb je zelf tijd om iets anders te doen. Je kunt dan de zorgtaken die overblijven ook beter aan.